Usein kysyttyä
Rekisteröityminen ja kirjautuminen
Mitä hyötyä on rekisteröitymisestä?
Hankkija Oy:n asiakkuudesta on monia hyötyjä: näet kaikki verkkokaupan hinnat, saat käyttöösi sopimuksien mukaiset maksutavat (Hankkijan lasku, Tarvikerahoitus, Rehurahoitus, ennakkomaksutili) sekä omat sopimushinnat.
Rekisteröityneenä käyttäjänä voit avata Oma tili -osiosta laskutustilin, jonka jälkeen voit valita tilauksille maksutavaksi Hankkijan laskun.
Oma tili -osiosta löydät tilaushistorian, viljelysopimukset, esinäytteiden tiedot, rehujen etiketit ja kuormakirjat sekä paljon muuta!
Rekisteröityneelle ja kirjautuneelle asiakastiedot on valmiiksi täytetty ostoskoriin.
Tarvitseeko verkkokauppaan kirjautua?
Verkkokauppaan ei tarvitse kirjautua. Tilauksen voit tehdä täyttämällä osoitetietosi ostoskorissa.
Kaikkia tuotteita, kuten irtorehuja, ei voi tilata kirjautumattomana. Tuotteissa, joita myydään vain rekisteröityneille laskutusasiakkaille, on merkintä tuotteen sivulla.
Haluan avata yritystilin yritykselleni, miten toimin?
Jos yritysmuotosi on toiminimi, voit tehdä tilinavauksen rekisteröitymällä käyttäjäksi ja hakemalla laskutustiliä rekisteröitymisen jälkeen.
Osakeyhtiöt, avoimet yhtiöt, kommandiittiyhtiöt, verotusyhtymät, kuolinpesät, julkisyhteisöt, asunto-osakeyhtiöt ja yhdistykset voivat hakea laskutustiliä täyttämällä alla olevan linkin kautta löytyvän tilisopimus-lomakkeen. Lomakkeen lähetyksen jälkeen hakemus menee käsittelyyn. Käsittelyaika on max. 48 tuntia (arkipäivisin) ja saat päätöksen sähköpostiisi.
Tilaaminen ja tuotteet
Miten pääsen tilaamaan lämmitysöljyä?
Lämmitysöljytilauksen voi maksaa vain laskulla tai erämaksulla, sillä tarkka lopullinen laskutussumma selviää vasta, kun lämmitysöljy on toimitettu säiliöön. Tästä syystä yritysasiakkaana voit tilata lämmitysöljyä vain rekisteröityneenä asiakkaana, jolla on laskutustili avattuna Hankkija Oy:lle.
Jos yrityksellesi on jo aiemmin avattu laskutustili Hankkijan myymälässä, mutta sinulla ei vielä ole verkkokaupan tunnuksia, tulee sinun rekisteröityä verkkokauppaan ja valita rekisteröitymisen yhteydessä kohta "vanha asiakas".
Jos yritykselläsi (toiminimi) ei vielä ole Hankkijan laskutustiliä avattuna, tulee sinun ensin rekisteröityä verkkokauppaan ja sen jälkeen avata laskutustili Omat tiedot -osiossa. Osakeyhtiöt, avoimet yhtiöt, kommandiittiyhtiöt, verotusyhtymät, kuolinpesät, julkisyhteisöt, asunto-osakeyhtiöt ja yhdistykset voivat hakea laskutustiliä täyttämällä tilisopimus -lomakkeen.
Rekisteröitymisen ja tarvittaessa laskutustilin avauksen jälkeen polttoöljyn tilaaminen on mahdollista.
Yksityishenkilönä voit rekisteröityä ja avata laskutustilin Hankkijalle, jolloin lämmitysöljyä tilatessa voit valita maksutavaksi Hankkijan laskun. Sinun on myös mahdollista tilata rekisteröitymättä, jolloin maksuvaihtoehdot ovat Svea lasku ja Svea erämaksu. Svean laskulle lisätään 3,95 € laskutuslisä. Hankkijan laskulle ei tule laskutuslisää.
Mitä tarkoittaa ylitäyttövara?
Mikäli valitset lämmitysöljytilaukselle maksutavaksi Svean laskun tai erämaksun, haettavaan luoton määrään lisätään 20 %:n ylitäyttövara. Ylitäyttövaraa käytetään silloin, jos toimitettu määrä ylittää tilatun öljyn määrän. Ylitäyttövaraa saatetaan tarvita niissä tapauksissa, joissa kuljettaja toimittaa öljyä muutaman litran ylimääräistä tai asiakas toivoo toimituksen yhteydessä suurempaa määrää ja toive on mahdollista toteuttaa. Lopullinen laskutus tapahtuu aina todellisen toimitetun määrän mukaan.
Miksi en näe kaikkien tuotteiden hintoja?
Osa tuotteista näkyy vain Hankkija Oy:n asiakasnumeron hankkineille kirjautuneille käyttäjille, joille on avattu laskutustili. Ohjeet tilin avaamiseen löydät edellisistä vastauksista.
Rekisteröidyin verkkokauppaan, mutta en pysty tilaamaan kaikkia tuotteita?
Hankkija Oy:n asiakasnumeroosi ei luultavasti ole avattu laskutustiliä. Voit avata sen Omista tiedoista. Tilin avaaminen ei maksa mitään. Osa tuotteista on vain laskutusmyynnin piirissä.
Tein verkkokauppatilauksen, mutta en ole saanut tilausvahvistusta?
Kello 22:30 jälkeen tehdyistä tilauksista lähetämme tilausvahvistuksen seuraavana aamuna klo 7:00. Jos et ole saanut tilausvahvistusta muina aikoina tehdyistä tilauksista, tarkistathan roskapostisi. Gmail-sähköpostiosoitteessa tilausvahvistukset menevät helposti tarjoukset-kansioon. Jos tilausvahvistusta ei vieläkään löydy, ole hyvä ja ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Haluaisin tilata tuotetta enemmän kuin sitä on saldoilla. Miten saan tilattua enemmän?
Useita tuotteita on mahdollista tilata nouto myymälästä -toimitustavalla, vaikka ne olisivatkin loppu verkkokaupan varastosta. Tästä on tieto tuotteen sivulla.
Jos jotain tuotetta on verkkokaupan varastossa 0 kpl, sitä ei valitettavasti voi tilata sillä hetkellä toimitettuna verkkokaupan varastosta. Tuotteiden saldot päivittyvät heti, kun niitä on taas saatavilla, joten suosittelemme seuraamaan tuotteen varastosaldo -tietoa.
Joitain tuotteita, esimerkiksi kuivikkeita, pystyy tilaamaan vaikka tuote olisi hetkellisesti loppu. Tässä tapauksessa tulee kuitenkin huomioida, että toimitusaika voi olla ilmoitettua pidempi.
Tarvittaessa voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hankkija.fi.
Mistä löydän tuotteen myymäläsaldot?
Katso tästä myymäläsaatavuus -linkki on tuotteen hinnan alapuolella (katso kuva alla). Jos linkkiä ei ole tuotteen sivuilla, se tarkoittaa, että tuotetta ei ole saatavilla suoraan myymälöiden varastoista.
Tuotetta ei löydy minua lähimmästä Hankkijan myymälästä, onnistuuko tuotteen siirtäminen myymälästä toiseen?
Jos haluat tuotteen siirrettävän toisesta myymälästä omaan lähimpään myymälääsi, olethan yhteydessä suoraan myymälääsi. Siirroissa myymälöiden välillä saattaa olla rajoituksia. Esim. tuotteen hankala kuljetettavuus tai huono saatavuus voivat olla esteinä. Siirrettävien pakettilähetyksien (max. 35 kg) kustannus sinulle on 14,90 €. Lavarahtien osalta kustannus on tapauskohtainen. Kasveja emme siirrä myymälästä toiseen.
Painavien tuotteiden osalta kannattaa neuvotella myymälän kanssa, olisiko esimerkiksi parempi vaihtoehto toimittaa tuotteet suoraan kotiinkuljetuksella.
Miksi myymäläsaatavuus-listalla ei näy kaikkia myymälöitä ollenkaan?
Jos etsimääsi myymälää ei löydy ollenkaan myymäläsaatavuus-listalta, kyseinen tuote ei kuulu myymälän valikoimiin. Voit kuitenkin käydä tilaamassa tuotteen kyseisestä myymälästä ja se toimitetaan normaalin tilaussyklin mukaan myymälään. Olethan yhteydessä suoraan lähimpään myymälääsi.
Miksi osassa tuotteita mainitaan myymälähinta erikseen?
Hankkijalla on myynnissä paljon massatavaraa, eli esimerkiksi painavaa säkkitavaraa, joissa rahti muodostaa merkittävän osan kustannuksesta. Tästä johtuen Hankkijalla on käytössään asiakkaita hyvin palveleva hinnoittelujärjestelmä, jossa voit valita sinulle parhaan vaihtoehdon. Voit ostaa yksittäisiä säkkejä Hankkijan myymälöistä, jolloin tuotteen hinnassa on mukana rahdin osuus tehtaalta myymälään. Voit myös halutessasi tilata tuotteen suoraan tehtaalta, jolloin maksat tuotteesta hieman edullisemman hinnan, mutta myös lavarahdin. Tämä vaihtoehto tulee usein kätevämmäksi ja edullisemmaksi, jos ostat tuotetta isomman erän. Verkkokaupassa useat tuotteet ovat myynnissä isompina erinä, jolloin myymälähinta on erikseen mainittu tuotekortilla. Pystyt tilaamaan myös myymälöistä isomman erän suoraan tehtaalta kotiovelle toimitettuna.
Voiko noutaa myymälästä verkkokaupan hinnalla?
Jos ostoskorissa ei ole valittavissa Nouto myymälästä -toimitustapaa, kyseistä tuotetta ei voi tilata noudettavaksi myymälästä verkkokaupan hinnalla. Useimmiten tähän on syynä se, että verkkokaupan hinta on toimitusmyynnin hinta, jolloin tilauseräkin on kohtuullisen iso (esim. lavallinen) tai se, että tuote toimitetaan suoraan tavarantoimittajan varastolta.
Voinko tehdä tilauksen puhelimitse vaikka minulla ei ole Hankkijalla asiakastiliä?
Vain asiakkaat, joilla on Hankkijalla laskutustili auki, voivat tehdä tilauksia puhelimitse. Suosittelemme tekemään tilauksen verkkokaupassa, jossa voit maksaa useilla eri maksuvaihtoehdoilla.
Voiko alaikäinen ostaa verkkokaupasta?
Alle 18-vuotiaat voivat tehdä ostoksia verkkokaupasta ainoastaan huoltajan suostumuksella.
Maksaminen ja laskutus
Millä verkkopankeilla tai luottokorteilla voin maksaa tilauksen?
Verkkokaupassa tilauksen voit maksaa seuraavilla verkkopankeilla: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Ålandsbanken, Handelsbanken, S-Pankki, Aktia, Pop-pankki, Säästöpankki ja Oma Säästöpankki. Luottokorteista käytössä on Visa ja Mastercard. Lisäksi yksityishenkilönä voit maksaa Svea laskulla tai erämaksulla.
Miksi joidenkin tuotteiden (esim. polttoöljyn) maksu ei onnistu verkossa?
Lämmitysöljytilauksen voit maksaa vain laskulla, sillä tarkka lopullinen laskutussumma selviää vasta toimituksen jälkeen. Yksityishenkilönä voit tilata lämmitys-/polttoöljyä Svean laskulla tai erämaksulla. Vaihtoehtoisesti voit rekisteröityä käyttäjäksi ja avata rekisteröitymisen jälkeen laskutustilin Hankkijalle, jolloin sinulla on käytössäsi myös Hankkijan lasku -vaihtoehto.
Mikäli yritysasiakkaana sinulla ei ole valittavana mitään maksutapaa ostoskorissa, tarkistathan, että olet kirjautunut sisään. Jos sinulla ei vielä kirjautumisen jälkeenkään ole valittavana mitään maksutapaa, otathan yhteyttä luotonvalvonta@hankkija.fi.
Voinko maksaa tilaukseni erissä?
Yksityishenkilönä voit valita Svea erämaksun mille tahansa 50-5000 € suuruiselle verkkokauppaostokselle ja valittavana on useita eri maksuaikoja kiinteällä kuukausihinnalla. Lämmitys-/polttoöljyn tilauksessa maksimisumma on 7000€.
Kuinka pitkä maksuaika laskulla on?
Hankkija laskun maksuaika on 14 vuorokautta toimituksesta. Lasku lähetetään tilauksen toimituksen jälkeen.
Svean laskujen maksuaika on aina vähintään 14 vuorokautta.
Tuleeko laskulla tilatessa tilaukselle laskutuslisä?
Verkkokauppatilauksista ei peritä Hankkija laskuista laskutuslisää eikä tilinhoitomaksua.
Laskutuslisä Svea laskulle on 3,95 € (sis. alv. 25,5 %).
Haluan tilata tuotteita toiseen osoitteeseen, miten se onnistuu?
Rekisteröityneen asiakkaan ostoskorissa on mahdollista kirjoittaa tilaukselle eri toimitusosoite. Rekisteröityminen ei maksa mitään, rekisteröityminen tapahtuu klikkaamalla verkkosivujen oikeasta yläkulmasta kohtaa: Rekisteröidy.
Voinko maksaa verkkokauppaostokseni Hankkijan lahjakortilla?
Myymälöistä ostetuilla lahjakorteilla voi maksaa vain myymälöissä. Verkkokaupassa on käytössä kampanjakoodit, joita voi hyödyntää vain verkkokaupassa.
Miten saan ostoksistani verotukseen käyvän kuitin, josta näkee tuotteen alv-prosentin?
Tilausvahvistus toimii kuittina. Laskulla maksaessa myös lasku toimii kuittina. Tilausvahvistus lähetetään sähköpostitse tilauksen tekemisen jälkeen antamaasi sähköpostiosoitteeseen.
Olemme kehittäneet eMappiTM-palvelun, joka arkistoi kaikki sopimuksiin, tilauksiin, toimituksiin ja rahoitukseen liittyvät asiakirjat sähköiseen pilvipalveluun. Myös rehujen toimitusasiakirjat eli kuormakirjat ja etiketit löytyvät sieltä sähköisessä muodossa. Rehuasiakkaat pääsevät eMappi-palveluun rekisteröitymällä ja kirjautumalla verkkosivujen ”Oma tili” -osioon. Palvelu on kaikille rehuasiakkaillemme maksuton.
Toimitustavat ja -kulut
Mitä toimitustapoja verkkokaupassa on käytössä?
Massatavarat, kuten maatalouden tuotantotarvikkeet, toimitetaan aina kotiinkuljetuksena. Muiden, pienempien tavaroiden kohdalla, joiden lähtövarasto on verkkokaupan varasto, asiakas voi valita useista Postin ja Matkahuollon toimitustavoista: Nouto noutopisteestä, nouto pakettiautomaatista tai kotiinkuljetus. Jotkut tuotteet lähtevät suoraan toimittajien varastoilta, jolloin ne toimitetaan joko suoraan asiakkaalle kotiin tai lähimpään Postin noutopisteeseen. Nopein tapa selvittää juuri kyseisen tuotteen toimitusvaihtoehdot, on lisätä tuote ostoskoriin.
Mistä näen tilauksen toimituskulut?
Tilausten lopulliset toimituskulut näet ostoskorista. Toimituskuluihin vaikuttaa monta tekijää, esimerkiksi tilauksen paino ja joissain tuotteissa osoitteen etäisyys toimittavasta varastosta. Nopein tapa selvittää juuri kyseisen tuotteen toimituskulut, on lisätä tuote ostoskoriin.
Voinko noutaa tilauksen Hankkijan myymälästä?
Suurin osa tuotteista on noudettavissa Hankkijan myymälästä, mikäli kyseistä tuotetta löytyy myymälän varastosaldoilta tai tuotteen toimittava varasto on Hyvinkää. Tällaisia tuotteita on suuri osa kappaletavaroista. Nopein tapa selvittää, voiko tilauksen noutaa myymälästä, on lisätä tuote ostoskoriin.
Myymälä ilmoittaa sekä tekstiviestillä että sähköpostitse, kun tilaus on noudettavissa. Tilaajana olet vastuussa, että tilauksella on oikeat yhteystiedot.
Mikä on 24/7 noutopiste/-kontti?
Myymälänoudon sijaan voit hakea tilauksesi 24/7 noutopisteeltä/-kontista. Tällöin saat tekstiviestillä matkapuhelimeesi koodin, jolla pääset sisään noutopisteeseen ja voit noutaa pakettisi sieltä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Tällainen palvelu on käytössä Hyvinkäällä, Porvoossa ja Seinäjoella Hankkijan myymälän yhteydessä.
Voinko vaikuttaa toimitusaikoihin?
Tilaukset toimitetaan tilausjärjestyksessä, joten varastomme ei pysty huomioimaan toimitusaikatoiveita.
Miksi tilaukselleni tulee kahdet toimituskulut?
Toimituskulut määräytyvät lähettävän varaston, toimitusajan ja tuotteen tyypin perusteella. Esimerkiksi kappaletavarat ja irtorehut lähtevät eri varastoilta, jolloin tilaus jakaantuu ostoskorissa kahteen eri tilaukseen. Tästä syystä tilaukselle tulee myös kahdet eri toimituskulut.
Lähettäviä varastoja on useita ja esimerkiksi rehut, polttoöljyt, voiteluaineet, karjataloustarvikkeet ja kappaletavarat lähtevät omista varastoistaan.
Muuta
Voinko varata tuotteen myymälästä?
Voit varata tuotteen myymälästä tekemällä tilauksen verkkokaupasta toimitustavalla Nouto myymälästä. Tällöin tilaukselle ei lisätä ollenkaan toimituskuluja. Varattu tuote noudetaan kassalta.
Miten peruutan tilaukseni?
Jos olet jo tehnyt tilauksen ja haluat perua sen, ota pikimmiten yhteyttä asiakaspalveluun. Räätälöityjä tilauksia ei voi perua (kuten polttoöljytilauksia).
Mitä tarkoittaa tuotteen sivulla "Tulossa myyntiin..."?
Kyseessä on uutuustuote, jota ei ole vielä saapunut myymälöihin. Tuotteen tarkka toimitusaika ei ole vielä tiedossa.
Kuinka pitkään tuotteet säilyvät ostoskorissa?
Tuotteet säilyvät kirjautuneella asiakkaalla ostoskorissa 72 h, vaikka välillä kirjautuisitkin ulos ja sulkisit tietokoneen.
Miten voin peruuttaa kirjeposti-, sähköposti- tai tekstiviestimarkkinoinnin?
Jos olet rekisteröitynyt Hankkija.fi -palveluun, voit päivittää nimi- ja osoitetietojasi, sekä markkinointilupiasi (kirjeposti, sähköposti ja tekstiviesti) hankkija.fi -sivuston Oma tili -osiossa.
Voit myös lähettää markkinointilupien päivityspyynnön Hankkijan asiakaspalveluun sähköpostitse: asiakaspalvelu@hankkija.fi tai ottaa yhteyttä puhelimella: 010 402 2020.
Jokaisen sähköpostikirjeen alaosassa on linkki, jota klikkaamalla voit lopettaa kirjeen tilauksen. Uusia tilauksia voit tehdä alla olevan linkin kautta.