Vanhan bensiinikäyttöisen ruohonleikkurin säilyttäminen on kestävää ajattelua
Sinun ei tarvitse leikata nurmikkoasi robotilla, jos haluat panostaa ympäristöön ja tulevaisuuteen, vaan vanhan bensiinikäyttöisen koneesi säilyttäminen ja hoitaminen voi olla aivan yhtä hyvä vaihtoehto. Miten se on mahdollista?
Huolehtimalla ruohonleikkurin säännöllisistä huolloista ja tankkaamalla siihen polttoainetta, joka on etanolitonta ja kestää varastoinnin. Tämän ansiosta koneet on helppo käynnistää ja huoltaa vuodesta toiseen.
Monet tankkaavat koneisiinsa edelleen tavallista bensiiniä alkylaattibensiinin sijasta. Syitä voi olla useita: tottumus, saatavuus, hinta jne. Etenkin näinä aikoina hinta on tärkeä tekijä ja alkylaattibensiinin litrahinta on hieman korkeampi kuin tavallisen bensiinin. Tavallisen bensiinin vaihtamisesta alkylaattibensiiniin on kuitenkin paljon hyötyjä, ja jos tankkaat Aspenia, niitä on vielä enemmän.
Tiesitkö esimerkiksi, että koneesi kestävät pidempään Aspenin alkylaattibensiinillä? Ainutlaatuinen sekoitus sisältää komponentteja, jotka jopa puhdistavat moottoria. Toisin kuin tavallinen bensiini, Aspen ei sisällä etanolia tai muita liuottimia.
Tavallisessa bensiinissä E10 tarkoittaa sitä, että bensiinissä on 10 % etanolisekoitusta. Se on kehitetty erityisesti vuoden ympäri päivittäin käytettäville moottoreille, kuten henkilöautoille.
Etanoli on kuitenkin komponentti, joka voi aiheuttaa korroosiota ja sitoa kosteutta polttoaineeseen, mikä puolestaan voi aiheuttaa käynnistymisvaikeuksia ja epätasaista moottorin käymistä. Etanoli on myös liuotin, joka voi liuottaa polttoainesäiliöön ajan mittaan kertynyttä likaa ja kerrostumia, mikä johtaa polttoainejärjestelmän tukkeutumiseen. Tämä taas voi johtaa moottorin käynnistymisvaikeuksiin, epätasaiseen moottorin käymiseen ja pahimmassa tapauksessa moottorin rikkoutumiseen.
Tavallinen bensiini ei ole paras vaihtoehto varastoitavaksi. Tämä voi aiheuttaa isoja ongelmia pienille moottoreille, joita käytetään vain tiettyinä sesonkiaikoina – kuten ruohonleikkureille, veneiden moottoreille, raivaussahoille ja lumilingoille. Kun tämän tyyppisiin koneisiin tankataan E10-bensiiniä, voi tapahtua seuraavaa:
• Kumitiivisteet kärsivät. Etanoli on liuotin, joka hajottaa tiettyjä materiaaleja. Yksi näistä materiaaleista on kumi ja erityisesti vanhempi kumi. Tämän seurauksena tiivisteet, letkut sekä muut kumiset tai muoviset tiivisteet alkavat usein vuotaa.
• Moottori ottaa iskuja. Etanolin ongelmana on, että se sitoo kosteutta. Tämä tarkoittaa, että veden määrä E10-bensiinissä voi lisääntyä mitä kauemmin kone seisoo käyttämättömänä. Se aiheuttaa korroosiota, joka vahingoittaa muun muassa kaasutinta. Tästä seuraa usein käynnistymisongelmia ja moottorivikoja.
• Seos huononee. Etanolin kosteutta sitovalla ominaisuudella voi olla negatiivinen vaikutus myös kaksitahtisten sekoituksiin ja se voi johtaa epätasaiseen ja epäluotettavaan sekoitussuhteeseen. Tämä lisää moottoriongelmien riskiä veneissä ja kaksitahtiajoneuvoissa, joita käytetään harvoin.
Lyhyesti sanottuna, kun tankkaat koneesi Aspenin alkylaattibensiinillä on todennäköistä, että moottori starttaa ensimmäisellä nykäisyllä talvisäilytyksen jälkeen, toimii tasaisesti ja tehokkaasti eikä kerää nokea.