Yhteensä 45 + 48 vuotta rehujen kuljetussuunnittelua ja kuljetusta
-Asiakas aina edellä, totesi Heikki Uusi-Pohjola, kun tapasimme Seinäjoella. Kuljetussuunnittelijana Hankkijan Seinäjoen rehutehtaalla työskentelevällä Heikillä on takanaan kunnioitettava 45 vuoden ura.
Nyt koittavat eläkepäivät. Samassa juttutuokiossa oli mukana Jari Louko, joka on ollut kuljettamassa Hankkijan rehuja vuodesta 1976. Uran alkuvaiheessa rehut toimitettiin säkkirehuina, tällä hetkellä pääasiallisesti irtokuljetuksina.
Heikki Uusi-Pohjola sai Hankkijalta 20.8.1979 kuuden viikon pestin näytteenottoon viljan vastaanotossa.
-Tuo pesti jatkui sitten tähän asti, tehtävät vaan ovat vaihdelleet, toteaa Heikki hymyillen. Työtehtäviä on ollut raaka-aineiden vastaanotossa, rehujen valmistuksessa ja säkityksessä. – Lähettämössä työskentelin muutamia vuosia 1980-luvun lopulla. Säkkitoimitukset vähenivät selkeästi 1980—ja 1990-lukujen vaihteessa ja irtorehujen käyttö lisääntyi. – Aluksi irtorehukuormien maksimimäärä autossa oli 25 tn, täydentää Jari Louko.
Jari aloitti kuorma-autoilijan uransa v. 1976, kun hän tuli apumieheksi isänsä kuljetusyritykseen. Jarin isä Raimo Louko perusti kuljetusliikkeen vuonna 1969. -Olin mukana kuljettamassa rehuja, autoin lastauksissa ja purkutilanteissa. -Ajokortin sain vuonna 1978. Inssiajopäivän aamuna autossa oli jo kuorma valmiina odottamassa ja isä ohjeisti, että iltapäivällä olisi sitten kuorman purku. Pakko oli saada inssi läpi, jotta kuorman toimitus onnistuu, Jari muistelee. Siitä lähtien ovat Keski-Pohjanmaan tiet tulleet tutuiksi ratin takaa katsottuina, yhteensä noin 6 miljoonan kilometrin verran. Vuosien kuluessa toimitusalue on laajentunut. – Vain yhdet ylinopeussakot olen urani aikana saanut. Vuonna 1994 Jari siirtyi A. Myllymäki Oy:n palvelukseen. Vuosikymmenten aikana tilat ovat tulleet tutuiksi, ja sukupolvetkin ehtineet vaihtua.
Heikki muistelee vuosien aikaista kehitystä. Lähettämössä työskennellessä irtotilauksissa oli vielä käytössä lähettämön ja tuotannon välillä ns. pikapuhelin. -Vuonna 1992, kun siirryin kuljetussuunnittelijaksi Suomen Rehulle, tilaukset tallennettiin jo sähköisesti, mutta tuotantosuunnitelmat ja kuormakirjat tehtiin käsin.
– Ajat muuttuvat ja me sen mukana, toteaa Jari. Nyt käytössä ovat monipuoliset digilaitteet- ja palvelut. Vuodesta 1998 Heikin työnantajana on ollut Movere Oy.
Kitkaton yhteistyö ja luottamus on ollut ja on avainasemassa ja se huokuu Heikistä ja Jarista. Heikki kertoo, että aina pyritään vastaamaan asiakkaan toimituspäivätoiveisiin ja asiakas on ykkönen. Molemmat konkarit kertovat tykänneensä työstään.
Nyt eläkkeelle jäädessään kumpikaan ei jää laakereille lepäämään. Heikin vapaa-aikaan on jo pitkään kuulunut lentopallo. Hän on aiemmin toiminut mm. miesten liigan lentopallotuomarina 11 vuotta. Lisäksi hänen äänensä on tuttu SM-yleisurheilukisoista juoksujen lähettäjänä. – Reiluus ja oikeudenmukaisuus ovat piirteitä, joilla kuvailisin Heikkiä, toteaa Juha Ala-Krekola, Heikin esihenkilö.
Jari on puolestaan mukana rallimaailmassa ja oli juttuhetkemmekin jälkeen lähdössä San Marinoon.
Heikki Uusi-Pohjola jäi ansaituille eläkepäiville 1.11.2024 ja Jari Louko jää marraskuun lopussa.
Toivotamme kummallekin hyvää jatkoa ja mukavia eläkepäiviä!
Teksti: Satu Illman
Kuva: Juha Ala-Krekola