Agronic HXA II käyttäjän kokemuksia
Oulaisissa toimiva neljän osakkaan omistama Maakoura osakeyhtiö vaihtoi vuonna 2015 hankitun Agronicin lietteenlevittimen uuteen 20 kuution vetoiseen HXA II:han. Ajomäärät alkoivat olla sen verran isoja, että kolme kuutiota edeltäjää isompi vaunu puolsi paikkaansa.
Uuden HXA II:n kolmas akseli ja renkaiden Air-paineensäätöjärjestelmä olivat myös puoltamassa uuden vaunun ja levittimen hankintaa. Vaunun kaikki akselit voivat kääntyä ja käytännön työssä erinomaiseksi havaittu rapuohjaus on HXA II:ssa vakiona.
- Vuotuinen levitysmäärä on tänä vuonna ehkä 35 000 kuution paikkeilla. Levitystä hoidamme pääosin Oulaisten ja naapurikuntien alueella. Myös Hailuodossa on muutama asiakas, Heikki Hietaharju kertoo.
Uusi käyttöjärjestelmä
Agronicin täysin uusittu 7-tuumainen IN-Control - kosketusvärinäyttö pitää sisällään kaikki lietteen tarkkaan levitykseen tarvittavat säädöt ja asetukset. Kokonaisuuden kruunaa samoilla toiminnoilla oleva joystick, mikä antaa kuskille vapauden valita, millä haluaa levitintä käskyttää. Käytön helppoutta lisää lietteen virtauksen määränsäätö ajonopeuden mukaan.
Ennen vaunun hankintaa Maakouran osakkaat tekivät asiakaskyselyn rengaspaineen säädön tarpeellisuudesta. Kaikki asiakkaat olivat sen kannalla ja osakeyhtiön osakkaatkin näkivät rapuohjauksella ja paineensäädöllä olevan vaunun olevan maan kasvukunnon turvaamisen kannalta erittäin tärkeä. Kuluneen syksyn märät levitysolot ovat todistaneet valinnan oikeaan osuneeksi.
Rengaspaine tilanteen mukaan
- Pellolle saavuttaessa traktorin takarenkaiden ja lietevaunun rengaspaine pudotetaan maantieajon 1,7 - 2 barista peltoajoon paremmin sopivaan 0,8 bariin. Paineen pudotus ottaa aikaa parisen minuuttia, paineen pudotus aloitetaan jo saavuttaessa peltoteille ja ajonopeuden laskiessa, paine on sopiva, kun levittimen siivet saa sopivasti työskentelyasentoon. Kun vaunu on tyhjä, renkaiden paineen nostaminen voi pienemmästä kuormituksesta johtuen tapahtua maantieajon aikana. Maakouran HXA II-kärryn ruuvikompressori tuottaa paineen myös traktorin takarenkaille.
Uuden Agronic HXA II:n jakaja on erittäin tehokas ja hyvin läpäisevä. Hietaharjun mukaan putket ovat isompia edelliseen vaunuun verrattuna, jolloin tyhjennysnopeus on suurempi.
Mainio veitsimultain
Uusi, yhdeksän metriä leveä TSR 9 000 - veitsimultain on sijoittanut lietteen sopivaan syvyyteen maalajista huolimatta. Multain on osoittautunut sopivan levyiseksi levitysalueella olevien sarkapeltojen kannalta. Multaimen riviväli on pienentynyt 30:stä 23 senttiin, mikä takaa erittäin tasaisen levityksen. Multaimen kummankin siiven päässä on 0,5 metrin hydrauliset jatkeet, jolloin siivet eivät kuljetusasennossa nouse liian korkealle.- Tämä multain on erinomainen yleismultain, sillä se toimii hyvin nurmella, sängellä ja mulloksella, Hietaharju painottaa.
Hietaharjun 270-hevosvoimainen New Holland on imaissut 20 mottia lietettä kyytiin nopeimmillaan 2 minuutissa ja 40 sekunnissa. Tämä vaatii sen, että liete on huolellisesti sekoitettu. Vaikka sekoitetun lietteen pinta laskee säiliössä, se ei Hietaharjun kokemuksen mukaan juuri vaikuta täyttönopeuteen.
Yhden kuljettajan järjestelmä
Maantiellä ajomatkat ovat olleet pisimmillään 6 - 7 kilometriä ja ajo on aina tehty navetan tai sikalan vieressä olevasta säilöstä. Siirtokaluston hankkiminen aiheuttaisi lisäinvestointien tarvetta ja vaatisi lisää työntekijöitä levityssavottaan. Hietaharjun kokemuksen mukaan nykyinen yhden työntekijän malli on heidän tapauksessaan toimivin.
HXA II:ssa on pakko-ohjaus ja hydraulinen jousitus vakiona. Vetoaisan sivulla ei ole tankoja tai vaijereita varottavana. Kun akselit maantieajossa keskitetään automaattisesti suoraan, tieajokaan ei syö renkaita. Renkaiden kulumista vähentää luonnollisesti säädettävä rengaspainekin. Kolmiakselisessa vaunussa on vakiona etuakselin nosto, jolla saa lisää aisapainoa silloin, kun sitä tarvitaan.
Vaunun valinnassa sen korkea laatu on erittäin tärkeä, mutta tehtaan läheisyys ja sieltä viipymättä saatava apu ovat vähintään yhtä tärkeitä valintakriteerejä. - Kun sekä vaunu, varaosapalvelu että tekninen tuki ovat jo vuosikausia toimineet moitteettomasti, konemerkin vaihto ei tullut meillä edes mieleen, Hietaharju tunnustaa.