Tarkkuutta ja tehokkuutta Agronicilla
Teksti ja kuvat: MATTI TURTIAINEN
Mikko Elovaara Oy:n uusi Agronic-lietevaunu on lunastanut odotukset. Uusimmalla tekniikalla varustettu vaunu on hellävarainen, mutta tehokas työjuhta.
SYYSKUUN ALUN PÄIVÄ KIRKASTUU pitkän sadekauden jälkeen, kun Mikko ja Antti Elovaara aloittelevat lietelannan levitystä säilörehunurmien sängelle Kiuruvedellä.
Agronicin lietevaunu on ollut käytössä kesäkuusta lähtien, ja se on osoittautunut tehokkaaksi työkaluksi.
Elovaaran Agronic HXA II -vaunu on varusteltu kattavasti. 20-kuutioisen vaunun täytöstä huolehtii pumppukuormain ja
lietelannan sijoitus peltoon käy tehokkaasti 15 metriä leveän teleskooppisen veitsimultaimen kautta. Erityistä huomiota on kiinnitetty raskaan kaluston pintapaineiden pienentämiseen.
— Vaunussa on rengaspaineen säätöjärjestelmä ja rapuohjaus, Antti Elovaara kertoo.
Leveä multainta ruokitaan kahden jakajan kautta, joten päisteissä päällekkäislevitystä voi vähentää sulkemalla tarpeen mukaan toinen jakajista.
LIETETTÄ JA REJEKTIÄ PELTOON
Aiemmin Antti ja Mikko Elovaara turvasivat lietelannan
levityksessä vetoletkulevitysurakoijaan. Letkulevitys sopiikin
Elovaarojen tiloille erinomaisesti, sillä suurin osa kahden
tilan reilun 500 hehtaarin peltoalasta on tilakeskuksen
ympärillä.
— Ongelmaksi koimme kuitenkin sen, ettei urakoitsijaa
saanut aina optimaaliseen levitysajankohtaan, Antti
Elovaara sanoo.
Kaikkiaan Elovaaroilla on kasvatettavana 1800 lihasonnia
ja -hiehoa. Lisäksi Elovaarojen omistamalla Elovasikka
Oy:llä on noin 1200 vasikkaa kasvussa.
Lietettä levitetään vuodessa noin 23 000 kuutiota.
Määrästä vajaa puolet on biokaasulaitoksen rejektilietettä ja
loput raakatavaraa. Levityskertoja tulee vuodessa neljä.
— Ensimmäinen ja toinen levityskerta lietelantaa
ajetaan nurmille. Rejektiä levitetään sekä viljalle että
nurmelle. Syksyllä lietelantaa levitetään ainoastaan kynnön
alle, Antti Elovaara sanoo.
20-kuutioisella vaunulla Elovaarat levittävät vuorokaudessa kahdessa vuorossa ajettuna reilut tuhat kuutiota lietettä.
— Se on semmoinen alle viikon repäisy, kun saamme lietteet peltoon, Antti Elovaara sanoo
PINTAPAINEISIIN HUOMIOTAI
Vaunu otettiin kolmiakselisena, sillä pintapaineet haluttiin minimoida. Samoilla perusteilla valittiin myös rapuohjaus.
— Rapuohjauksella vaunun jokainen rengas kulkee hieman eri uraa, sanoo Hankkijan Kuopion konekeskuksen konemyyntipäällikkö Marko Vartiainen. Rapuajo on tietokoneohjattu, ja sen pystyy kätevästi kääntämään puolelta toiselle päisteessä.
Vartiaisen mukaan myös multain mukautuu nivelöinnin ansiosta hyvin käännöksiin päisteissä ja keskittyy levitysajossa, vaikka vaunu kulkeekin vinottain. Merkittävänä ominaisuutena Vartiainen ja Elovaarat pitävät Agronicin vaunun rengaspaineen säätöjärjestelmää. Pellolle saavuttaessa rengaspaine lasketaan 0,8 bariin, ja pellolta säiliölle lähdettäessä
hydraulipumpun pyörittämä kompressori nostaa rengaspaineet jälleen 1,8 bariin.
— Maksimissaan rengaspaineiden nosto vie aikaa puolisentoista minuuttia, joten renkaat ehtivät hyvin täyttyä ennen kuin ollaan taas säiliöllä, Antti Elovaara sanoo. Rengaspaineen säätöjärjestelmä ei rajoitakaan työskentelyä millään tavalla, vaan
se toimii ikään kuin taustalla normaalin ajon aikana.
— Järjestelmän on oltava näin tehokas, sillä vaunussa on täytettävänä ja tyhjennettävänä kuusi isoa rengasta. Traktoreiden vastaavat järjestelmät eivät olisi riittävän tehokkaita, Vartiainen sanoo.
KOTIMAISUUS TÄRKEÄ POINTTI
Agronicin lietevaunun rengaspaineen säätöjärjestelmän pystyy myös siirtämään traktorin takarenkaiden rengaspaineiden säätöön.
— Meillä on traktorin navoissa valmiit lähdöt, joten ainoastaan letkut on vedettävä näihin lähtöihin, Antti Elovaara sanoo.
Hän on tyytyväinen Agronicin vaunun ja multaimen levitystasaisuuteen. Uuden tekniikan opettelu vei hetken, mutta alkuvaiheen jälkeen vaunun ominaisuudet ovat tulleet kuskeille tutuiksi. Agroniciin päädyttiin vaunun hyvien ominaisuuksien ja toimivan tekniikan pohjalta. Oma vaikutuksensa on myös kotimaisuudella.
— Jälkimarkkinointi on tärkeää, nyt varaosat ovat lähellä. Ja tehdaskäynti ja vaunun rakennusvaiheiden näkeminen oli
vakuuttavaa, silloin aloimme kääntyä Agronicin kannalle, Mikko Elovaara sanoo.